Image by Bilal O.

Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.

Aristoteles

(384 – 322 v.C.)

Trainingsacteur

Als trainingsacteur kom ik al 20 jaar bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen. Deelnemers werken in het ziekenhuis, bij de woningbouwvereniging, bij gemeenten, in het onderwijs, als psycholoog, bij de politie, bij de belastingdienst, in het verzorgingshuis, in de hulpverlening, in de gevangenis, bij de verslavingskliniek, bij de rechtbank......

Trainingen gaan over klantcontact, verzuim, telefonisch contact, lastig gedrag, psychisch gedrag, slecht nieuws, leidinggeven, talent stimuleren.......

 

Als trainingsacteur zet ik gedrag neer in trainingen. In een training is een bepaald thema besproken. Wellicht met theorie en tips. Daarna kunnen de deelnemers dit op mij gaan uitproberen. Een kleine ontdekkingsreis.

logo_despelendevrouw_transparant.png

De tweede trainingsdag vond ik effectiever dan de eerste. Oefenen in de praktijk heeft meer effect voor mij dan het luisteren naar theorie.

Christine

Dat kan in het bekende rollenspel waarbij de deelnemer één op één in gesprek gaat met mij. Waarna de deelnemer terugkrijgt hoe het gesprek ervaren is, wat wel of niet werkte en waarom. Een kijkje in het hoofd van je gesprekspartner. Daarna het vooral nog eens proberen, met o.a. de tips van de observerende deelnemers.

logo_despelendevrouw_transparant.png

Ik heb al best veel met trainingsacteurs gewerkt in mijn carrière maar moet bekennen dat ik je bijzonder prettig vind om mee te werken.

Je weet de essentie in de personages goed neer te zetten waardoor het ‘echt’ voelt en je hebt een hele prettige balans in humor, doortastendheid en rust. Dat maakt dat ik als trainee minder beladenheid voel (laten we eerlijk zijn, ken weinig mensen die juichend op de banken staan voor een oefengesprek….) terwijl we toch snel tot de essentie komen van wat er anders/beter kan. Erg prettig en daardoor waardevol.

 Femke

Maar er zijn ook heel andere varianten mogelijk.

Bij de trainingen bij “MEE Noord” werk ik als trainingsacteur in trainingen voor herkennen van en effectief communiceren met mensen met een LVB (licht verstandelijke beperking). Bij het begin van de training houd ik daar een monoloog van zo'n 15 minuten. Ik geef dan woorden aan het verhaal van Sonja. Een vrouw met een LVB die vertelt over haar ervaringen in het werkveld van de deelnemers. In deze monoloog zitten heel veel LVB kenmerken: de kern van de theorie. Sonja vult tijdens de training daarna regelmatig de theorie van de trainer aan met heel duidelijke, soms schokkende, voorbeelden uit haar leven. Praten met Sonja voelt voor de deelnemers daarna al snel heel vertrouwd. Hierdoor is er geen drempel om haar bv. in eenvoudige duidelijke taal iets uit te leggen. “Hoezo rollenspel? Gewoon even in gesprek met Sonja”. Spelend leren.

logo_despelendevrouw_transparant.png

Afgelopen vrijdag heb ik via Zoom training gevolgd over communicatie met mensen met LVB problematiek. Jouw rol op deze dag was om Sonja te spelen. Ook online was het duidelijk wanneer je de rol van Sonja op je nam en wanneer je als Renate verduidelijking gaf over wat er gebeurt in communicatie situaties. Je was betrokken en enthousiast en helder in je uitleg. En je rol als Sonja is consequent en goed te ontleden als toeschouwer.

Ik heb mij verbaasd over hoe snel de dag voorbij gevlogen is. Nogmaals dank voor de fijne studiedag.
Inge

tegeltje spelenderwijs.jpg